Ne doream foarte mult să discutăm cu un expert în domeniul auto din fruntea unei companii performante, despre viitorul lumii auto la nivel local, național, chiar și internațional. Dumitru Caragheorghe, Directorul Cardinal Motors, Constanța, a vorbit într-un interviu pentru „News Day Pro“ despre piaţa auto de la noi, avalanşa de importuri de maşini second-hand, despre concurența dintre dealerii auto din Constanța, precum şi despre viitorul industriei auto în România.
Cum a evoluat piața auto în anul 2018 în România, dar în Constanța? Ce așteptări aveți pentru 2019?
Și în anul 2018 piața vânzărilor de mașini noi în România își păstrează trend-ul ascendent, înregistrat începând cu anul 2014, atunci când a avut loc primul semn de minimă revenire după 6 ani de prăbușire continuă. Fără a intra în detalii, aș spune că volumele înregistrate în 2018 reprezintă aproximativ 1/3 din volumele de vânzări înregistrate în anii 2007-2008. Prăbușirea pieței auto în România, în urma crizei economice, a fost una extrem de dură, volumele din anul 2013 ajungând să reprezinte doar aproximativ 15% din volumele din anii de vârf menționați. Dacă ne referim la piața locală a Constanței, aici ar fi de remarcat că până la momentul declanșării crizei economice, Constanța era de departe locul 2 în România, imediat după București, iar pe locul 3, la mare distanță, se situa județul Cluj.
Prin deciziile politico-administrativ locale și naționale din ultimii 20 de ani, Constanța, din păcate, a intrat într-o zonă de stagnare, dacă nu cumva regres, pierzând cursa de competitivitate, prin prisma atractivității față de alte zone din țară, în ciuda potențialului major existent. Astfel, piața locală de vânzări auto noi, la nivelul anului 2018, nu se regăsește nici măcar în Top 5 pe județe în România.
Cu ce oferte de sezon sunt așteptați constănțenii la Cardinal Motors?
Ofertele sunt mai degrabă adaptate direcției date de cererea pieței și, în acest sens, la Cardinal Motors, sunt promovate ofertele naționale Volkwagen și Audi, pe o componentă deosebit de atractivă în ultima perioadă și anume SUV-urile. Oferta variată de T-Cross, T-Roc, Tiguan și chiar Touareg este deosebit de atractivă devenind chiar populară. Dacă asistăm la o schimbare de comportament a cumpărătorilor pe această direcție, trebuie să spunem ca urmare a ultimilor factori de reglementare a acestei piețe, există și o cerere în creștere pentru motoarele pe benzină în ușoară defavoare a celor diesel și chiar un apetit, deocamdată minor, dar cu potențial de creștere rapidă, pe partea de automobile electrice. Ofertele prin programul REMAT vor face cu siguranță și în anul 2019 să sporească atractivitatea achiziționării unui autoturism nou, atât pentru motorizări clasice, cât și pentru cele electrice.
În urma unei analize a ultimilor ani, cresc vânzările în perioada lunii martie, luna dedicată femeilor?
Contrar opiniei populare că vânzările de autoturisme cresc în ajunul unor sărbători, în realitate volumele de vânzări, în cadrul unui an cu un ciclu economic normal, cresc sensibil în a doua parte a anului, fapt care se confirmă chiar și într-o piață atipică pentru România, în acest moment, cum este piața Constanței, unde achizițiile sunt dominate de persoanele fizice.
Ce estimări puteți face pentru viitorul industriei auto în România, 2019-2020?
Dacă ne referim strict la evoluția vânzărilor, într-un context economic neperturbat major de diferiți factori de influență, urmare a gradului de motorizare extrem de scăzut la mia de locuitori, a parcului auto deosebit de învechit (media de vechime a unui autoturism în România în 2018 – 12 ani și chiar nivelul pieței din anii de boom economic), considerăm că există loc important de creștere, chiar și cu rate mai mari față de valorile mediei europene.
Ce ne puteți spune despre concurența dintre dealerii auto din Constanța?
În piața locală există o concurență foarte puternică, comparativ cu alte zone similare ale țării. În acest sens, există cel puțin 3 planuri în care un dealer trebuie să se adapteze și să-și eficientizeze competitivtatea pentru a putea face față acestor provocări.
Pe de o parte există concurența în cadrul aceleiași rețele Volkswagen cu dealeri aflați sub aceeași umbrelă, fie că sunt sau nu în raza teritorială a județului nostru. Cardinal Motors este dealerul rețelei cu cea mai veche istorie locală, încă din anul 1994. În timp, vechi dealeri independenți ai concernului nu au reușit să se adapteze și au dispărut fiind înlocuiți de dată mai recentă cu alți dealeri. Dacă în 2008 existau 3 dealeri independenți în rețeaua Porsche România locală, în 2013 nu mai era decât Cardinal Motors, iar în 2018 existau 4 dealeri: Cardinal Motors și încă 3 nou veniți în piață.
În al doilea rând, vorbim despre concurența cu reprezentanțele celorlalte concerne, unde lupta este acerbă pe toate planurile, fie că vorbim despre vânzări sau alte aspecte intrinseci unui astfel de business.
Nu în ultimul rând, există o concurență, de cele mai multe ori neloială, din direcția unei piețe mai puțin sau deloc reglementată și controlată. Piața vânzatorilor de autoturisme second-hand cu vechime mică, precum și piața așa ziselor “service-uri de cartier”. De multe ori, acestea funcționează la limita legii, nereglementarea strictă a activității acestora aducând prejudicii majore afacerilor care respectă toate normele impuse atât de proprii producători, dar mai ales de reglementările legale în vigoare.
Autor: Claudiu Vuță